Werken met digitale leermiddelen

De juiste digitale leermiddelen op school: Tablets of Chromebooks?

Tablets of chromebooks kopen? Een stappenplan voor jouw besluitvormingsproces voor hardware voor je school.

Digitalisering van het onderwijs is een gegeven. De voordelen van het gebruik van digitale leermiddelen op scholen zijn gewoon te groot. Schooltassen worden lichter, content wordt gemakkelijker toegankelijk en kosten kunnen worden bespaard. Bovenal ontgrendelen computers het enorme potentieel van digitale oefeningen met onmiddellijke feedback en alle andere nuttige services die zijn gebouwd op de gegevens die ze genereren.

Maar al te vaak zien we, in onze 6 jaar durende ervaring, met het werken met scholen dat er vaak tablets worden aangeschaft die niet in hun behoeften voorzien. Niet alleen zullen dergelijke tablets of pc’s vaak ongebruikt blijven, ze kunnen zelfs contraproductief zijn als slechte ervaringen het enthousiasme voor digitalisering op school verminderen. En denk niet dat zulke slechte ervaringen zelden voorkomen; we hebben dozen met tablets weggegooid zien worden omdat, de leraar bang was dat de leerlingen ze slecht gingen gebruiken. Dus om het simpel te zeggen: sla nooit een slim en gestructureerd hardware koopproces over omtrent het aanschaffen van digitale leermiddelen voor de school. Om je op weg te helpen hebben we 

Stap 1: Leerdoelen vaststellen

Zoals bij elk project is het eerste wat je moet doen beslissen wat je met je hardware wilt bereiken. Wil je leerlingen motiveren? Leerresultaten verbeteren? Schooltassen lichter maken? Samenwerking tussen leerlingen bevorderen? Wil je dat je school er modern uit ziet? Zelfs als je meerdere van dergelijke doelstellingen hebt, is het belangrijk om ze in je team op te sommen en te bespreken, en om je digitale strategie te laten aansluiten bij de didactische filosofie en algemene leerstrategie van de school.

Wanneer je je digitale doelstellingen hebt vastgesteld kun je een lijst maken van de diensten die je wilt gebruiken om aan deze doelstellingen te voldoen. Als je slechts één type service (typecursus? Digitaal oefenen? Digitale schoolboeken?) nodig hebt, wordt je hardwarekeuze al veel duidelijker. d

Stap 2: Bepaal je speelveld

Jullie speelveld wordt voornamelijk bepaald door hoeveel geld de school en/of de scholengroep kan verzamelen. Maar er kunnen ook overwegingen zijn over ruimte in de klas/school, bijvoorbeeld, of de hoeveelheid tijd die leraren hebben om te trainen en getraind te worden.

Stap 3: Een type hardware kiezen

Bij het onderzoeken van digitale leermiddelen is het belangrijk om niet te veel tijd te besteden aan het bladeren door catalogussen en het bekijken van specificaties van glimmende en glanzende machines. Dit wordt al gauw een verspilling van tijd. Je basisopties zijn al duidelijk: tablets, tablets met toetsenborden, simpele Android-pc’s, gewone laptops/PC’s of hybriden (Surface- of Chromebooks).

Op basis van je budget en basisbehoeften moet je een keuze maken over het type computer dat je gaat gebruiken. Je kunt een evaluatietabel maken, te beginnen met de factoren die je belangrijk vindt. Een lijst met factoren waaruit je kunt kiezen, kan bijvoorbeeld zijn:

• Specificaties: gewicht, kosten, levensduur van de batterij, besturingssysteem

• Gebruiksgemak: grafische interface, bekendheid met de software, goed toetsenbord

• Noodzaak van geavanceerde functies: video-/fotobewerking, GPS

Natuurlijk kun je de verschillende factoren wegen als je een spreadsheet hebt, of gewoon aangeven welke factoren meer of minder belangrijk voor je zijn.

Gebruik digitale leermiddelen basisschool

Verschillende leerlingen, verschillende leermiddelen.

Stap 4: Een specifiek model kiezen

Nadat je je keuze hebt gemaakt voor het type apparatuur is het selecteren van het specifieke merk en model een minder belangrijke keuze. Je kunt voor 18 dollar tablets aanschaffen voor de school op Alibaba, die zijn natuurlijk van matige tot slechte kwaliteit. Maar voor normale prijzen is echt slechte hardware zeldzaam. Hoe snel de processor is, maakt niet veel uit in een klaslokaal. Je moet wel letten op een goed (glazen) scherm, een goede beschermhoes en een solide WiFi-component, want wifi-spectrums zijn vol in Nederlandse dorpen en steden. Het werkgeheugen (RAM) moet minimaal 2GB zijn om te kunnen werken met web-apps.

Als je school al met standaardleveranciers werkt (of bekende lokale leveranciers kent), vraag hen om een ​​prijslijst. Je kunt bijvoorbeeld ook op een e-commerceplatform een ​​zoekopdracht uitvoeren naar “educatieve computer”.

De volgende stap is om een ​​shortlist te maken: selecteren tussen 3 en 5 modellen die voor jullie geschikt kunnen zijn. Het eerste wat je kunt doen is de opties elimineren die absoluut niet geschikt zijn voor je studenten, met behulp van de beslissingsmatrix die je hebt gemaakt of gewoon door naar de beste merknaam van de hoogste prijs te gaan die jullie je kunnen veroorloven.

Kortom, koop in deze fase gewoon de beste machine die in je budget past. Er is een verband tussen prijs en kwaliteit, dus tenzij je reden hebt om te geloven dat je leverancier je een beetje te veel betaalt, is een duurdere machine een veiligere gok, als het apparaat maar aan de eerder door jou gestelde voorwaarden voldoet.

Stap 5: Implementatie van jouw digitale leermiddelen

We hebben de stap overgeslagen om de computers daadwerkelijk te bestellen en in ontvangst te nemen, omdat dit te veel afhangt van de procedures en gewoonten van uw school. Je zult natuurlijk ervoor moeten zorgen dat je weet wie de computers moet gebruiken en hoe je de functies aan leerlingen kunt uitleggen. In het geval van pc’s of tablets (die gewoon grote smartphones zijn zonder een telefoonfunctie), is er misschien geen training nodig, maar meestal zijn leraren en leerlingen minder bekend met hybriden.

Een keuze die je moet maken is of je Mobile Device Management (MDM/Parental Management) software wilt installeren, of niet. Deze programma’s, gratis beschikbaar voor tablets in de app/play store, stellen de docent in staat te beslissen welke websites, welke apps en welke inhoud zichtbaar zijn op de tablets. Een algemene regel is dat als het gemakkelijk is om je klas te monitoren (als je bijvoorbeeld meestal een digitale oefeningsfunctie gebruikt met realtime feedback), je geen MDM nodig hebt. Als je van plan bent om de computers gedurende lange tijd te gebruiken met veel soorten diensten is MDM te overwegen voor specifieke groepen en doelen:

• Tot 7 à 8 jaar oud: overweeg een volledig “drooggelegde” tablet met alleen de apps en inhoud/sites die je nuttig vindt (“witte lijst”)

• Tussen de 7 en 10 jaar oud: meestal is er geen blokkering nodig, de leerlingen zoeken niet actief naar onbehulpzame content

• Tussen 10 en 14 jaar oud: kies voor een contentfilter voor volwassenen met een blacklist (een lijst sites die de leerlingen NIET mogen bezoeken).

• Vanaf 14 à 15 jaar: geen filters / blokkades, omdat inhoud voor volwassenen niet veel schade aanricht en ze toch wel een manier vinden om te vinden wat ze zoeken.

Er zijn ook applicaties waarmee de docent kan zien wat de leerlingen op hun computer zien en zelfs hun scherm kunnen bedienen. Dit heeft weinig toegevoegde waarde en heeft waarschijnlijk een negatief effect op het wederzijds vertrouwen in de klas. 

Stap 6: Evaluatie van de aankoop en implementatie

In de evaluatiefase moet regelmatig feedback worden verzameld van de klassen die de nieuwe digitale middelen gebruiken. Dit levert input voor andere klassen en andere scholen in je scholengroep/netwerk over welk instrument geschikt voor hen is. Maar wat nog belangrijker is: evaluatie en feedback maken een optimaal gebruik van de computers in je klas mogelijk, en ook een verstandige vervangingsbeslissing wanneer de huidige machines binnen drie tot vijf jaar verouderd en/of versleten zijn.

Houd er rekening mee dat standaardhardware niet ingewikkeld is in het gebruik, en meestal niet veel after-sales support vereist. Betaal niet teveel voor een leverancier die een walhalla van after-sales service of lange garanties belooft; regel gewoon een goede 2-jarige garantie en zorg ervoor dat je school over een paar reserve-machines beschikt. Vergeet niet dat computers, en vooral tablets, bij intensief gebruik meestal maar 3 of 4 jaar meegaan (hoewel sommige mogelijk langer dan 5 jaar meegaan).

Dus wat moet ik doen?

De algemene praktische richtlijnen zijn:

• Hoe jonger de kinderen, hoe meer je gaat voor digitale leermiddelen zoals tablets. En hoe ouder ze leerlingen zijn, hoe meer je kiest voor volledige notebook-pc’s. Hybriden kunnen goed werken voor kinderen van ongeveer 8 tot 14 jaar.

• Hoe meer je van je machines verwacht (uren per week, verschillende services om te gebruiken), hoe meer je een hybride of volledige toetsenbordcomputer nodig heeft.

• Hoe meer je als docent weet over digitale leermiddelen, hoe minder het belangrijk is om snel en gemakkelijk tablets te gebruiken.

Als je je aan het hierboven beschreven proces houdt, zul je geen grote fouten maken bij het aanschaffen van pc’s, chromebooks of tablets voor de school. Succes!