Aanschaf van digitale leermiddelen: wat zijn de kansen en valkuilen?

Een gestructureerd koopproces voor digitale leermiddelen voor uw school

De toekomst van het onderwijs is digitaal, simpelweg omdat computers groot potentieel hebben voor leraren, studenten en leerlingen. Leren wordt sneller, persoonlijker en leuker met de juiste digitale leermiddelen. Dit wil niet zeggen dat digitaal gaan alle problemen oplost; de school van de toekomst zal nog steeds worden gekenmerkt door instructie en coaching door leerkrachten, ook door het leren schrijven met een pen en het lezen van boeken, en ze zal een groot aantal handwerk- en groepsactiviteiten hebben zonder dat er een computer in beeld is.

Focus op leermiddelen: software en content, niet hardware

Digitaal gaan vereist hardware, maar Pc’s en tablets hebben weinig nut zonder goede software en content. In feite is het kiezen van de juiste digitale leermiddel de sleutel tot elk succesvol proces van digitalisering op scholen. En zo’n keuze vereist een gestructureerd besluitvormingsproces dat, zoals elk goed beheerd project, begint met een duidelijke definitie van de doelstellingen van de leraar, school en andere beleidsmakers. Een dergelijk besluitvormingsproces begint met didactische doelen en eindigt met de eigenlijke keuze en invoering van digitale leermiddelen.

Hardware is veel minder een probleem. Computers en tablets zijn tegenwoordig behoorlijk generiek, tenzij je speciale behoeften hebt in je klas / school en slechte hardware moeilijk te vinden is. Dat wil niet zeggen dat je geen aandacht hoeft te besteden aan slimme hardwarekeuzes. Maar het eerste en belangrijkste proces dat je moet doorlopen is goede oplossingen te kiezen die voor u werken. Het doel van dit artikel is om je te helpen nadenken over een goed gestructureerd programma voor het kopen van software en content.

Welke digitale oplossingen heb je nodig voor je klas? In een reeks artikelen onderzoeken we dit probleem en bieden we praktisch inzicht in het selectieproces voor digitale leermiddelen. Het eerste artikel gaf een overzicht van leermiddelen. Dit artikel biedt een stapsgewijze aanpak om je te helpen bij het selecteren van de digitale leerhulpmiddelen die geschikt zijn voor je klas en school.

Richtlijnen aanschaf digitale leermiddelen

Het basisproces

Het kopen van goede digitale tools voor je klas wijkt niet echt af van andere koopprocessen. Eerst bepaal je je doelstellingen. Vervolgens ga onderzoeken wat je speelveld is. Vervolgens selecteer je het type leermiddel (of de types leermiddelen) dat je nodig hebt en gaat het proces verder met de keuze van het specifieke product. Na het kopen van het product en het implementeren van de oplossing is het belangrijk om regelmatig te evalueren.

In dit artikel wordt ervan uitgegaan dat één persoon/entiteit de aankoopbeslissing neemt en het implementatieproces beheert. De werkelijkheid is niet zo eenvoudig, maar er zijn veel meer situaties mogelijk dan we hier kunnen beschrijven. Het spreekt voor zich dat de persoon die de belangrijkste beheerder/manager is van een aankoopproces van digitale leermiddelen alle beslissers en beïnvloeders tevreden en betrokken moet houden in alle stadia van het koopproces.

Bij het bepalen van je doelstellingen moet je vanaf bovenaf aan beginnen. Je school of schoolbestuur, en jezelf, moeten een didactische filosofie/strategie/aanpak hebben. Daaruit vloeien de doelstellingen waarop je je digitale aanschafproces baseert. Sommige opties:

  • Studenten leren sneller en beter
  • Het werk van de leraar is bevredigender en interessanter
  • Tijd en/of geld besparen
  • Motivatie van leerlingen vergroten
  • De klas rustiger en meer beheersbaar maken
  • Ontwikkeling van creativiteit, burgerschapscompetenties en sociale vaardigheden bij de leerlingen

Welke soorten digitale leermiddelen?

De volgende stap is om het speelveld te scannen. Welke opties heb ik? Hoe kunnen ze worden gegroepeerd in soorten services? Duizenden digitale leermiddelen zijn beschikbaar voor docenten. Een volledige lijst kan niet worden gepresenteerd, maar de belangrijkste productcategorieën worden hieronder beschreven (meer informatie vindt u hier).

  • Digitale tekstboeken (meestal verstrekt door uitgevers)
  • Digitale oefenhulpmiddelen (inclusief ons eigen kpito)
  • Creativiteitstools (bijvoorbeeld voor tekenen)
  • Tools met door docenten gecreëerde content (bijvoorbeeld Moodle)
  • Interactiehulpmiddelen (voor quizzen, instant messaging en dergelijke)
  • Digitale werkruimten (virtuele werkruimten voor de klas, in Nederland vaak portalen genoemd)
  • Monitoring- en analysehulpmiddelen (leerlingvolgsystemen, resultaten van studenten bijhouden en analyseren)
  • Admin-tools (meestal om te voldoen aan regels en voorschriften).

Selecteren van soorten digitale leermiddelen voor uw klas

De meeste van de hierboven beschreven digitale leermiddelen kunnen tegelijkertijd worden gebruikt en kunnen elkaar zelfs versterken. Als je het budget en de training/implementatietijd hebt, is het waarschijnlijk een goed idee om de meeste van deze tools in meer of mindere mate te gebruiken.

Natuurlijk kunnen mensen, met al onze beperkingen, geen complete complete digitale strategie van de grond af aan in kaart brengen, in ieder geval niet zonder dingen uit te proberen. Dus is een beheersbare eerste stap nodig. Houd er rekening mee dat niet gaat over eens wat dingen uitproberen; de eerste stap kan een digitaliseringsprogramma maken of breken. Slechte ervaringen met digitale producten kunnen het hele concept van digitaal leren zelfs schaden.

Het is makkelijk en verleidelijk om dagen door te brengen met het maken van een lange lijst met specifieke producten op de markt, maar het is waarschijnlijk beter om voor een gratis proefversie van een type product te gaan om te zien wat voor jou werkt.

Om het type leermiddel te selecteren is het een goed idee om een ​​expliciete lijst te maken van factoren die voor jou van belang zijn en die je keuze afstemmen op uw doelstellingen. Een korte samenvatting van de praktische overwegingen;

  • Als je op zoek bent naar sneller leren of als je het leren wilt individualiseren en wilt voldoen aan de speciale behoeften van je leerlingen, zijn digitale oefenboeken de beste eerste stap. Ze besparen vaak veel geld en veel tijd (de docent hoeft niet meer te fotokopiëren of nakijken). En ze genereren gegevens en inzichten die een goede basis vormen voor een geïntegreerd digitaliserings programma.
  • Alles wat te maken heeft met communicatie tussen docenten, studenten en ouders maakt deel uit van een bredere maatschappelijke discussie: willen we digitaal of persoonlijk communiceren? Er moet een pragmatisch antwoord worden gevonden dat past bij jou en je school.
  • Digitale werkplatforms zijn een goede manier om klaswerk te organiseren, maar verwacht niet dat ze veel zullen bijdragen aan sneller of dieper leren. 
  • Je moet je houden aan de wettelijke situatie en de regels van je school, die meestal bepalen welke admin- en monitoringtools moeten worden gebruikt
  • Creativiteit en computers zijn geen natuurlijke vrienden. Dit wil niet zeggen dat computers niet kunnen helpen bij het ontwikkelen van creativiteit, maar verwacht niet dat creativiteitswonderen voort gaan komen uit digitalisering.

Een merk / product kiezen

Binnen een categorie leermiddelen wordt de keuze van een specifiek leermiddel een apart beslissingsproces op zich, dat moet beginnen met doelen en doelstellingen, dan een long- en shortlist maken,  de opties evalueren op basis van beslissingscriteria die gekoppeld zijn aan de projectdoelen, het kiezen van de beste optie, het doen van de aankoop, het implementeren ervan en de voortgang van de evaluatie tijdens de gebruiksfase.

Op basis van je budget en basisbehoeften moet je een keuze maken over het leermiddel dat je gaat gebruiken. Het slimste als eerste stap is om opties waar je geen goed gevoel over hebt te elimineren; je mening over een product zal waarschijnlijk niet enorm veranderen en hoe sneller je tot 2 of 3 opties kunt komen om uit te kiezen, hoe beter je koopproces is. Je  kunt een evaluatietabel maken, te beginnen met de factoren die je belangrijk vindt. Een lijst met factoren waaruit je kunt kiezen, kan bijvoorbeeld zijn:

  • Specificaties: functionaliteiten en content (structuur, kwaliteit, diversiteit, hoeveelheid, soorten vakken)
  • Gebruiksgemak: grafische interface, vertrouwdheid, gebruiksgemak
  • Fit met andere (digitale) diensten die je gebruikt of van plan bent te kopen

Kopen, implementeren en evalueren

Nadat de administratieve kant van het koopproces is voltooid, verschuift de focus naar implementatie. Voor sommige producten is slechts enkele minuten nodig om de tool te installeren en te leren gebruiken, voor andere kunnen uitgebreide technische installatiewerkzaamheden en/of training voor docenten en leerlingen nodig zijn. Kies een implementatiestijl die bij je past; sommige mensen beginnen graag klein en proberen gewoon knoppen en functionaliteiten uit, anderen voelen zich alleen op hun gemak als ze een product gebruiken als ze het alle ins en outs hebben geleerd.

In de evaluatiefase moet regelmatig feedback worden verzameld van de klassen die de nieuwe software en contentservices gebruiken. Dit levert input voor andere klassen en andere scholen in je netwerk over welk leerinstrument geschikt voor hen is. Maar nog belangrijker is dat evaluatie en feedback een optimaal gebruik van de digitale leermiddelen in je klas mogelijk maken, ook op langere termijn.

Als je je aan het hierboven beschreven proces houdt, zul je niet ver gaan in het kopen van digitale leermiddelen voor je school. Succes!